راهبند ها تجهیزاتی می باشند که در مکان های پر تردد که عمدتأ مسیر های ورودی کارخانجات, مجتمع های بزرگ ,عوارضی ها و پارکینگ های عمومی است.
راهبند ها از دو منظر تقسیم بندی می گردند. اول از نوع کارکرد و قابلیت و از روش دوم سیستم محرکه داخلی.
از نظر نوع کارکرد یا به زبان بهتر شکل باز گشایی و انسداد مسیر به دو نوع راهبند اهرمی و راهبند ستونی تقسیم می شوند.

راهبند اهرمی معمول ترین متداویل ترین و همچنین ارزان ترین نوع راهبند می باشد و به این ترتیب عمل می کند که یک دکل به ارتفاع تقریبی ۱ متر به روی زمین به صورت قائم نصب شده و یک اهرم به طول های گوناگون مثلا از دو متر تا ۸ متر مسیر عبور خودرو ها را محدود می کند.
راهبند ستونی به نام بولارد نیز شناسایی می شود. این نوع راهبند به صورت استوانه هایی هستند که داخل زمین قرار می گیرند و با خارج شدن از سطح زمین مسیر تردد را مسدود می نمایند که البته گرانترین نوع هستند و لیکن به فراخور عوامل محیطی و یا معماری هر مکان مورد نظر قرار می گیرند. از نظر دوام بی نظیر ترین نوع راهبند به حساب می آیند.
راهبند ها از نظر نوع سیستم محرکه به دو نوع راهبند الکترومکانیک و راهبند الکتروهیدرولیک تقسیم می شوند که الکترومکانیک میزان تردد در ساعت کمتری نسبت به نوع الکتروهیدرولیک دارد.